Fackligt årsmöte med Årets redaktör och Årets frilans

Årets frilans Martin Schibbye

I slutet på förra veckan var jag i Stockholm för årsmöte med Frilans Riks samt ett möte med representanter från nästan alla frilansklubbar i landet. Det var två givande och intensiva dagar fyllda med diskussioner och bra samtal.

På Frilans Riks årsmöte delades pris för Årets frilans och Årets redaktör ut. Jag satt i juryn och var med och överräckte blommor, diplom och priser till vinnarna. Årets redaktör är John Swedenmark, kulturredaktör på Arbetet. Årets frilans är Martin Schibbye, som i sitt fina tacktal bland annat pratade om vikten av att fortsätta rapporter från oroshärdar runt om i världen.

Tidningen Arbetet har intervjuat sin prisade kulturredaktör. Och på Journalistens webbsida kan du läsa mer om Årets frilans. Ännu mer läsning, bland annat hela motiveringarna, hittar du på Journalistförbundets webb.

På årsmötet valdes även en ny ordförande för Frilans Riks. Det är Rickard Jakbo som får uppdraget att ta vid efter avgående Jennie Larsson. Journalisten har intervjuat Rickard och den artikeln hittar du här.